JAPAN REJSER

KØBSBETINGELSER OG PRAKTISK INFORMATION

Opdateret 21. november 2023

 

 

BESTILLING AF REJSE

Ved bestilling af rejsen modtager du oplysninger om indbetaling af depositum. Når depositum er betalt, påbegynder vi booking af alle rejsens elementer, hvorefter du vil modtage en endelig bekræftelse samt slutfaktura.

Dine rejsedokumenter sendes, efter vi har modtaget slutbetaling, senest 1 måned før afrejse. Rejsedokumenter inkluderer en komplet turbeskrivelse, bookingbekræftelser, flybilletter samt en rejseguide. Disse dokumenter sendes på mail. Derudover får du et såkaldt ”Rail Pass”, som er en togbillet, der gør det nemt at komme rundt i Japan. Dette sendes med fysisk post.

Når depositum er betalt, er aftalen bindende for begge parter, og nedenstående afbestillingsregler er gældende. Det er derfor vigtigt, at der er tegnet afbestillingsforsikring, inden rejsen bestilles

 

BETALING

Generelt vil der blive opkrævet et depositum på 40% af rejsens pris. Hvis nogle elementer i rejsen (f.eks. flybilletter eller ikke refunderbart landarrangement) kræver hurtigere afregning, vil der dog blive opkrævet et større beløb for at kunne garantere rejsen til den aftalte pris. Dette vil Japan Rejser informere dig om ved bestilling.

Depositum kan ikke refunderes, med mindre aflysningen skyldes en katastrofe, krigshandlinger, epidemi, terror, eller anden mellemliggende begivenhed, der væsentligt påvirker muligheden for at gennemføre rejsen, eller som påvirker forholdene på destinationen på tidspunktet for rejsen.

Det resterende beløb skal betales senest 60 dage før afrejse, med mindre andet er aftalt. Såfremt rejsens pris ikke betales som aftalt, forbeholder vi os retten til at annullere aftalen og beholde depositum.

 

AFBESTILLING

Din rejse kan til hver en tid afbestilles, dog gælder følgende regler:

• Ved afbestilling inden 60 dage før afrejse, er det indbetalte depositum tabt.

• Ved afbestilling senere end 60 dage før afrejse har Japan Rejser ret til at beholde hele rejsens pris.

Det anbefales derfor, at der tegnes en afbestillingsforsikring. Dette kan gøres gennem Japan Rejser.

 

ÆNDRING EFTER BESTILLING ELLER AFREJSE

Da booking af hoteller først sker efter modtagelse af depositum, kan det forekomme, at et eller flere af de ønskede hoteller er optaget. I sådanne tilfælde har Japan Rejser ret og pligt til at booke et hotel af samme standard i samme område. Vi gør alt, hvad vi kan, for at gøre din rejse så god som muligt, og vi laver selvfølgelig ingen ændringer uden at have fået din accept først.

Vi forbeholder os ligeledes ret til at ændre i dele af rejsens program, også efter afrejse, såfremt dette ikke kan gennemføres pga. forhindringer, der er ude af vores kontrol, og som vi af gode grunde ikke kunne forvente, da aftalen blev indgået og følgerne ikke kunne forudses eller undgås.

Det forekommer, at vores udgifter til rejsen pludseligt kan blive markant forhøjet som følge af nye skatter og afgifter i Japan, eller på grund af udsving i valutakurser. Danske rejsebureauer har ret til at lade prisen på rejsen stige med op til 10%, efter at aftalen er indgået. Vi ved dog, at denne slags overraskelser ikke er sjove, så denne ret har vi i Japan Rejser valgt ikke at benytte os af. Så den aftalte pris står ved magt, og Japan Rejser dækker selv et evt. tab.

 

GENSIDIG RET TIL AT OPHÆVE AFTALER VED KATASTROFER

Både arrangøren og den rejsende har ret til at ophæve aftalen, hvis der, efter at aftalen er blevet bindende for begge parter, på eller i nærheden af rejsemålet forekommer en katastrofe, krigshandlinger, epidemi, terror eller anden indgribende hændelse, der væsentligt påvirker muligheden for at gennemføre rejsen, eller påvirker forholdene på rejsemålet på det tidspunkt, da rejsen skulle gennemføres.

Hvis Udenrigsministeriet umiddelbart inden afrejse fraråder alle rejser til det pågældende rejsemål, refunderer Japan Rejser hele rejsens pris, med mindre de samme forhold var gældende ved bestilling af rejsen.

 

SÆRLIGT OMKRING CORONA (COVID-19)

Vi danskere er meget velkomne i Japan, og der er hverken restriktioner eller krav om karantæne. Alle hoteller og restauranter har åbent som normalt. Fra den 8. maj 2023 er der heller ikke længere krav om en negativ PCR-test eller Covid-19-vaccination før indrejse.

Den 13. marts 2023 droppede regeringen sin anbefaling om at bære masker og overlader det nu til den enkelte at beslutte, om man vil bære maske eller ej. Kun på steder som sygehuse og overfyldt offentlig transport anbefaler regeringen stadig brug af masker.

Ansigtsmasker har dog længe været et almindeligt syn i Japan, allerede i årtier før Covid-19, hvor man har brugt mundbind både som beskyttelse mod forkølelse og høfeber og for at undgå at give sygdom videre til andre.

Så til trods for de lempede anbefalinger, fortsætter et stort flertal af mennesker i Japan med at bære masker. Det er både i butikker og på kontorer, i offentlig transport og på travle gader.

 

REJSEDELTAGERNES ANSVAR

Det er dit eget ansvar som rejsende at sikre, at alle formaliteter i forbindelse med indrejse i Japan er i orden. Du skal bl.a. sikre dig, at dit pas er gældende minimum 6 måneder efter hjemrejsedatoen, og at du har de nødvendige vaccinationer.

Japan Rejser kræver ligeledes, at alle rejsende har tegnet en rejseforsikring inkl. afbestillingsforsikring inden afrejse. Har du ikke i forvejen en rejseforsikring med fuld dækning ved sygdom, hjemtransport, ulykke etc., hjælper vi gerne med en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring. Vi anbefaler en årsrejseforsikring med afbestilling, som kan tilkøbes til en fornuftig pris. Spørg blot en af vores rejsekonsulenter om vejledning.

Vi som arrangører kan ikke stilles til ansvar for eventuel skade påført den rejsende under fysisk aktivitet.

Den rejsende er selv ansvarlig for alle omkostninger, der forekommer på grund af mangler i de nævnte formaliteter, f.eks. hjemtransport som følge af utilstrækkeligt pas.

 

FORSIKRING

Ved rejser til Japan gælder det gule eller blå sygesikringskort ikke. Derfor er det vigtigt at du har en forsikring der dækker dig under rejsen. Ønsker du en Afbestillingsforsikring SKAL den være bestilt senest ved bestilling af rejsen.

Vi tilbyder forsikringer i samarbejde med Gouda Rejseforsikring og sørger for alt i forbindelse med tegning og udstedelse af forsikringen. JAPAN REJSER modtager provision ved salg af Goudas rejse- og afbestillingsforsikringsprodukter, men din pris vil være den samme, som hvis du bestiller direkte hos Gouda.

Gouda har klart den bedste rejseforsikring på markedet. De dækker alt det, de plejer, og nu også Corona-relaterede problemer. Få mere info eller bestil forsikringen hos en af vores rejsekonsulenter.

Vi anbefaler Goudas Årsrejseforsikring inkl. afbestilling, da man her får afbestillingen med til en god pris. Det er vigtigt at forsikringen er bestilt senest samtidig med at rejsen bestilles og depositum betales.

En Gouda Årsrejseforsikring dækker blandt andet lægebehandling og hospitalsindlæggelse og har 24 timers lægevagt. Den dækker også tabt bagage, ansvar, retshjælp, evakuering og hjemkaldelse ved pårørendes alvorlige sygdom. De giver ligeledes feriekompensation, hvis dele af rejsen ødelægges pga. flyforsinkelser.

Vær opmærksom på at du allerede kan være dækket af en rejse- eller afbestillingsforsikring via dit indboforsikringsselskab, kreditkort eller lignende. Bemærk dog, at der kan være forskelle i forsikringsdækningen.

 

VISUM

OBS! Visumregler og indrejsekrav kan ændre sig med kort varsel, så Japan Rejser anbefaler, at du tjekker de aktuelle forhold hos den danske ambassade. Nedenstående informationer er med forbehold for ændringer.

For danske statsborgere kræves der ikke turistvisum til Japan ved ophold på op til 90 dage. Man får automatisk 90 dages opholdstilladelse stemplet i passet ved ankomst.

Inden afrejse skal du sikre dig, at dit pas er gældende under hele opholdet i Japan, samt at navnet i din flybooking stemmer overens med passet. Det er dit ansvar, at dette er i orden.

Rejsende skal afgive fingeraftryk og foto ved indrejsen og kan blive bedt om at redegøre for formålet med besøget.

Besøgende til Japan opfordres til at bruge Visit Japan Web til digitalt at indsende immigrations- og toldrelaterede oplysninger inden deres ankomst for en mere smidig indrejse i landet uden at skulle udfylde papirformularer. Systemet kan også bruges til at oprette en QR-kode for en forbedret taxfree shopping-oplevelse.

Du kan finde mere information på følgende links:

Udenrigsministeriet (Pas og visum)

Udenrigsministeriet (Rejsevejledning for Japan)

Den japanske ambassade i Danmark

Visit Japan Web

 

VACCINATION OG SYGDOMME

Japan er et ganske ufarligt land at rejse i, og fra d. 8. maj 2023 er der ikke længere krav om Covid-19-vaccination for at kunne rejse ind i landet.

På følgende hjemmeside kan du søge yderligere information om krav til anden vaccination i Japan.

Statens Serum Institut (Vaccination)

Skal du medbringe medicin til eget brug ind i Japan, er der nogle klare regler, som skal opfyldes. Kontakt din læge og læs om de specifikke krav hos den japanske ambassade i Danmark samt Udenrigsministeriet.

Udenrigsministeriet (Medicin)

Den japanske ambassade i Danmark (Medicin)

 

FLYBILLETTER

Japan Rejser hjælper gerne med at booke dine flybilletter. Vi laver en søgning på de datoer, du helst vil rejse på og kommer med vores forslag til den bedste rute. Hvilken rute, du vælger, er din beslutning.

Skulle du være så uheldig, at dit fly bliver forsinket og du mister en del af din rejse som følge deraf, står vi til rådighed 24 timer i døgnet. Vi vil sørge for at tilpasse dit program, så du får den bedst mulige rejse på trods af forsinkelsen. Hvis du selv har købt din flybillet og der opstår forsinkelser undervejs, bærer du selv risikoen, såfremt du ikke når din næste forbindelse. Køber du derimod en samlet flybillet fra afrejse til slutdestinationen via Japan Rejser, og her kan der kan godt være flyskifte undervejs, er du bedre sikret i tilfælde af forsinkelser, da de involverede flyselskaber herved påtager sig forpligtelsen for den samlede transportydelse.

Hvis dit fly til Japan forsinkes i mere end 4 timer, kan hver rejsende søge om erstatning på op til 600 euro hos flyselskabet. Bliver dit fly aflyst, er det flyselskabets pligt at få dig med næst mulige afgang. Har flyselskabet ikke selv en snarlig afgang, kan det være med et andet selskab. Også i dette tilfælde kan du søge erstatning. Flyselskabet skal ligeledes dække dine udgifter til evt. måltider og overnatning under forsinkelse.

I tilfælde af forsinkelser eller ændringer i sidste øjeblik er det begrænset hvad vi kan gøre for at hjælpe dig videre. Det vil være flyselskabets personale i lufthavnen der har bedst mulighed for at finde en evt. alternativ rute.

 

CHECK-IN-TIDER OG PLADSRESERVATION

For alle internationale flyvninger anbefaler vi kraftigt, at du ankommer til lufthavnen mindst 2,5 time før afgang, da der kan være kø både ved indtjekning og i sikkerhedskontrollen.

For indenrigsflyvninger i Japan anbefaler vi, at du ankommer til lufthavnen mindst 1 time før afgang. Her er proceduren nemlig hurtigere og mere enkel end for internationale flyvninger.

De fleste flyselskaber opkræver gebyr for pladsreservation, så hvis din rejse inkluderer flybilletter, foretager vi kun pladsreservation, hvis det er gratis. Vi vil informere dig om dette ved bekræftelse.

 

BAGAGE

Indskrevet bagage: Flyselskaberne tilbyder, med mindre andet er angivet i din billet/tilbud: 1 stk. gratis bagage af 23 kg pr. rejsende. Bagagen må max. være 158 cm. (højde + længde + bredde).

Håndbagage: Flyselskaberne tilbyder, med mindre andet er angivet i din billet/tilbud: 1 stk. håndbagage af 8 kg pr. rejsende. Bagagen må max. være 115 cm. (højde + længde + bredde).

Ovenstående regler er vejledende, da flyselskaberne har deres egne regelsæt vedrørende bagage. Den aktuelle mængde tilladt bagage vil normalt fremgå af din rejseplan og flybillet. Hvis du ønsker mere information herom, er du meget velkommen til at kontakte flyselskabet eller Japan Rejser.

 

DRIKKEPENGE

Der er ikke nogen drikkepengekultur i Japan, og når du betaler på en restaurant, er servicegebyret allerede inkluderet i prisen. Hvis du forsøger at give drikkepenge, kan personalet blive fornærmede over det.

 

VALUTA

Yen er den officielle valuta i Japan og angives med symbolet ¥.

Mønter findes i størrelserne 1 yen, 5 yen, 10 yen, 50 yen og 500 yen. Yen-sedler er på 1.000 yen, 2.000 yen, 5.000 yen og 10.000 yen.

Kontanter bruges stadig i stort omfang. Man kan hæve kontanter fra pengeautomater i nærbutikker (f.eks. Seven Eleven, Family Mart og Lawson), som findes alle steder i hele landet og har åbent 24 timer i døgnet.

På alle vores rejser inkluderer vi et IC-kort (f.eks. Suica Card). Vi indsætter fra starten 2.000 yen for at gøre din rejse så bekvem som muligt. Det er klart den nemmeste måde at betale, både i offentlig transport, i butikker og på restauranter samt i de mange automater, der er overalt i Japan, og så slipper du for at bære på en masse kontanter.

Det er kontaktfri betaling, hvor du blot holder kortet på en læser i cirka ét sekund. Kortet kan nemt genopfyldes i 7 Eleven og på alle tog- og metrostationer.

 

INTERNET

Når du skal bruge wi-fi i Japan, er det teknisk set muligt at bruge din egen 3G/4G-enhed, men roamingafgifterne er meget høje. Men tag det roligt, for vi inkluderer altid udlejning af en mobil wi-fi-router med ubegrænset forbrug, når du køber din rejse hos Japan Rejser. På den måde er du og dine medrejsende garanteret wi-fi-forbindelse under hele rejsen. Den vil blive leveret i lufthavnen ved din ankomst i Japan eller til dit første hotel. Der er selvfølgelig også Wi-Fi på stort set alle hoteller i Japan. Side 4 JAPAN REJSER ApS Kildebakken 21 | 8680 Ry www.japan-rejser.dk info@japan-rejser.dk | 61 70 16 10

 

BILLEJE

Hvis din rejse inkluderer billeje i Japan, skal alle chauffører medbringe et gyldigt lokalt kørekort og et gyldigt internationalt kørekort. Hvis dette ikke medbringes, kan bilen ikke lejes, og betalt leje refunderes ikke. Et internationalt kørekort kan bestilles hos Borgerservice og koster kun 25 kr. Læs mere her:

Borgerservice (internationalt kørekort)

For at kunne køre bil i Japan, skal du bekræfte, at du har mindst et års erfaring med at køre bil samt oplyse Japan Rejser om din alder. Du kan bestille en GPS på engelsk, men husk at vi også stiller en trådløs router til rådighed, så du altid har Wi-Fi, og dermed mulighed for at bruge Google Maps til at finde vej rundt i Japan. Der skal betales vejafgift på motorveje, og der kan være parkeringsafgifter i større byer. Begge dele afregnes normalt i kontanter på stedet. Det er strengt forbudt at køre under påvirkning af alkohol, og overtrædelse af denne regel straffes hårdt. Bemærk at man i Japan kører i venstre side af vejen.

 

SOUVENIRS

Du skal være opmærksom på, at det ikke er alt, du kan købe i Japan, som lovligt kan tages med hjem. F.eks. har EU vedtaget strenge regler om indførsel af animalske produkter, fordi de kan indeholde smitte med sygdomme, som kan spredes til vores husdyr. Myndighederne har stor fokus på smitterisiko, og der vil i fremtiden blive øget kontrol med indførslen og højere bøder for overtrædelser på dette område.

Se mere på fødevarestyrelsens hjemmeside.

Det er naturligvis streng forbudt at købe horn, tænder, skind og andre dele fra truede dyrearter. Det er også ulovligt at købe eller samle levende konkylier og muslinger fra havet. I princippet er det også ulovligt at samle døde konkylier og muslinger fra stranden og tage dem med hjem, men er det kun et par stykker, ser myndighederne som regel igennem fingre med det.

 

SIKKERHED

Japan er et af verdens sikreste og mest trygge lande at rejse i, og de fleste har ingen problemer under deres ophold. Der er meget lav risiko for tyveri, men brug din sunde fornuft og vær opmærksom på mistænkelig adfærd.

 

LOKAL BYSKAT

De fleste japanske byer har nu indført en lokal byskat, som turister skal betale under deres ophold. Skatten skal betales kontant direkte til hvert hotel og er således ikke inkluderet i vores tilbud. Beløbet varierer afhængigt af by og hotelstandard: fra 100 ¥ (ca. 5 kr.) pr. person/nat for standardhoteller, til 1000 ¥ (ca. 50 kr.) pr. person/nat for luksuriøse hoteller. Betaling sker ved indtjekning, og kun kontanter accepteres.

 

TIDSZONE

Japan har kun 1 tidszone og er 8 timer foran Danmark om vinteren og 7 timer om sommeren, da Japan ikke har sommertid. Side 5 JAPAN REJSER ApS Kildebakken 21 | 8680 Ry www.japan-rejser.dk info@japan-rejser.dk | 61 70 16 10

 

STIK OG ELEKTRICITET

Japan bruger stik med to flade, parallelle ben (som i USA).

Spændingen i landet er 110 V overalt. Trods det, fungerer de fleste elektroniske apparater. Hvis ikke, kan en transformer bruges til at konvertere til den korrekte spænding. Nogle internationale hoteller har både 110 og 220 V (europæisk stik), så der er ikke behov for konverteringsstik, transformere eller adaptere. Skal du oplade dine enheder på farten, er det også muligt i højhastighedstoget.

 

REGLER FOR INDFØRSEL AF PLANTER TIL DANMARK

Japan Rejser ApS er som rejsebureau forpligtet til at informere vores kunder om reglerne for indførsel af frø, planter og planteprodukter fra lande uden for EU.

Reglerne følger af Plantesundhedsforordningen, som trådte i kraft 14. december 2019. Forordningen betyder, at der nu er væsentligt strammere regler på området. Reglerne medfører, at det ikke er tilladt at indføre planter, frø, frugt og andre planteprodukter, herunder snitblomster, fra rejser i lande uden for EU.

Plantesundhedsforordningen har til formål at beskytte vores natur- og kulturlandskab samt planteproduktionen mod alvorlige sygdomme og skadedyr, der kan gøre stor skade på dansk natur og økonomi.

 

FEJL ELLER MANGLER

Ved væsentlige fejl eller mangler i de aftalte tjenester, har du ret til en passende kompensation, med mindre vi som arrangør beviser, at fejlen er opstået udenfor vores kontrol.

I tilfælde, hvor Japan Rejser vurderes ansvarlig for fejl eller mangler, vil erstatningen være begrænset til maksimalt den samlede pris for det produkt eller den service, du som rejsende har mistet.

Hvis du oplever en mangel på din rejse, har du pligt til hurtigst muligt at informere Japan Rejser herom, så vi har mulighed for at rette op på den. Undlader du dette, vil det medføre, at du mister retten til senere erstatningskrav.

 

 

HAR DU SPØRGSMÅL TIL VORES KØBSBETINGELSER?

53 89 39 90info@japan-rejser.dk