JAPAN REJSER

KØBS- & REJSEBETINGELSER

Opdateret 18. juli 2025

 

Vi hos Japan Rejser vil gerne have, at du får den bedst mulige og tryggeste oplevelse, når du rejser med os. Vi har derfor gjort os umage med at forberede os på enhver tænkelig situation, så du kan slappe helt af og nyde din tur.

For at sikre, at du er fuldt informeret og tryg ved din rejse, beder vi dig venligst om at læse de vigtige betingelser nedenfor. De er designet til at give dig klarhed over, hvad der gælder, når du bestiller din rejse hos os. 

 

 

Købs- & rejsebetingelserne regulerer aftaleforholdet mellem Japan Rejser og den rejsende. Aftalen indgås og gennemføres i overensstemmelse med pakkerejseloven (Lov nr. 1666 af 26/12/2017 om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer). Ved køb af rejse har du pligt til at læse alle relevante rejsedokumenter, herunder også disse betingelser. 

 

 

TILMELDING, AFTALEINGÅELSE OG -BINDING 

Aftalen om køb af pakkerejse er indgået ved indbetaling af depositum eller betaling af rejsens fulde pris. Når hele eller dele af betalingen er rettidigt modtaget, påbegynder vi booking af alle rejsens elementer. Forinden har den rejsende modtaget og læst de generelle betingelser for rejsen. Det er en forudsætning, at de rejseydelser, der tilsammen vil udgøre en pakkerejse, bliver købt på samme tid. Aftalen er bindende for begge parter, når hele eller dele af betalingen er rettidigt modtaget. Ved indbetaling bekræfter du at have sat dig ind i aftalegrundlaget og accepteret gældende vilkår og betingelser. Ved e-handel er der indgået en juridisk bindende aftale ved klik på betalingsknappen.

 

Fortrydelsesret: For køb af pakkerejser gælder der ingen fortrydelsesret jf. forbrugeraftaleloven § 18.

 

 

KUNDENS FORPLIGTELSER

Rejsedokumenter og anden korrespondance sendes til den mail-/postadresse, du har oplyst til Japan Rejser i forbindelse med at aftalen blev indgået. Du er som kunde forpligtet til at opgive de kontakt oplysninger, der er nødvendige, for at vi kan kontakte dig både før og under rejsen. Husk i den forbindelse altid at tjekke dit spamfilter.

 

Når du modtager din rejseplan og dit rejseforslag, skal du straks kontrollere begge dele grundigt for at sikre, at alle oplysninger er korrekte og i overensstemmelse med det, du ønsker at bestille.

 

Navne skal være identiske med navne i det/de pas, der bruges på rejsen. Du skal henvende dig til Japan Rejser med det samme, hvis oplysningerne ikke er i overensstemmelse med det aftalte. Er der en fejl i det fremsendte, vil vi forsøge at rette denne, men du skal selv afholde udgifterne, hvis fejlen skyldes, at du har opgivet forkerte oplysninger.

 

Hvis ikke det er muligt at ændre fejlen, kan Japan Rejser ikke holdes ansvarlig. Du skal desuden sikre dig, at særlige ønsker fremgår af dine rejsepapirer eller på anden måde er dokumenteret. I modsat fald kan du ikke senere påberåbe dig sådanne særaftaler. Du skal være opmærksom på, at de oplysninger, der står i din bekræftelse samt i din rejseplan, er de gældende, hvis der er afvigelser i forhold til Japan Rejsers generelle betingelser.

 

 

REJSEDOKUMENTER

Efter aftalens indgåelse fremsendes ordrebekræftelse, hvoraf betalingsfrist vil fremgå. Når slutbetaling er modtaget, fremsendes rejsedokumenter inkluderer en komplet turbeskrivelse, bookingbekræftelser, flybilletter samt en rejseguide m.v. senest 1 måned før afrejse. Fremsendelse sker til den post- eller mailadresse, som er oplyst ved bestillingen. Den rejsende har ved modtagelsen pligt til at gennemgå de fremsendte rejsedokumenter og straks rette henvendelse til Japan Rejser, hvis oplysningerne ikke er i overensstemmelse med det aftalte.

 

Tider i rejseplan, program og billetter

De anførte tider i rejseplanen er altid lokaltider. Efter udstedelse af billetter er det ikke unormalt, at der forekommer ændringer, som er uden for Japan Rejsers kontrol. Du har pligt til at holde dig opdateret om afgangstider og -steder for de inkluderede transportmidler. Hold altid godt øje med sidste øjebliks ændringer, tidsændringer sker ofte, og rejseplanen må derfor til en vis grad anses som vejledende. Anført kan til enhver tid ændres og/eller annulleres, hvis skønnes nødvendigt pga. vejrforhold eller gæsternes sikkerhed. 

 

SPROG

Rejsedokumenter udleveres fortrinsvist på dansk, men der kan forekomme dele, som udelukkende findes på engelsk, herunder billetter/e-tickets/vouchers, betingelser, dag-til-dag programmer m.v. Udflugter, transport, sightseeings o.l. gennemføres på engelsk af lokalguide, medmindre andet specifikt fremgår af dine rejsedokumenter.

 

 

HOTELKATEGORI

Den angivne klassifikation af hotel, ryokan, minshuku, feriebolig m.v. er  Japan Rejsers subjektive vurdering, og den behøver ikke nødvendigvis at stemme overens med stedets egen klassifikation.

 

Værelsesønsker: Det er ikke muligt at garantere specifikke ønsker vedrørende værelsets beliggenhed, placering af flere værelser på samme etage (f.eks. ved siden af hinanden) eller værelser med intern dør. Dette gælder også ønsker til værelsesindretning eller sengekonfiguration.

CHECK-IN/UD (HOTEL)


I Japan er check-in typisk fra kl. 15:00, og check-ud er senest kl. 10:00. Husk dog, at disse tider kan variere i travle perioder. Dit specifikke hotel vil informere dig lokalt om de præcise aktuelle tider.

 

Vigtig Information om tidlig check-in: Du skal ikke forvente at kunne tjekke ind tidligere end de angivne tider, selv hvis du ankommer tidligt til hotellet. Det samme gør sig gældende for sen check-ud. Hvis du ønsker at have værelset til rådighed allerede ved ankomst eller ved sen check-ud, skal dette være bestilt, købt og bekræftet hjemmefra.

 

 

PRIS OG BETALING
 

Pris
Rejsens samlede pris fremgår af din ordrebekræftelse/faktura, og er en såkaldt totalpris, hvilket indebærer, medmindre andet fremgår, at fakturaen omfatter alle obligatoriske skatter, afgifter samt alle yderligere gebyrer, omkostninger og eventuelle tillæg relateret til de købte ydelser hos Japan Rejser. Hvis der sker ændringer i den konkrete rejse eller i forudsætningerne for denne som følge af forhold hos dig, vil det kunne medføre, at prisen ændres, og yderligere betaling vil kunne blive opkrævet.

 

På destinationerne kan der forekomme opkrævninger af lokale gebyrer, entréer og afgifter, som det ikke er muligt at opkræve ved aftalens indgåelse, da disse betalinger relaterer sig direkte til lokale regler eller til forbrug af ekstra ydelser ud over, hvad der fremgår af aftalen. Se i øvrigt afsnit LOKAL BYSKAT OG AFGIFTER.

 

Manglende betaling
Fristen for det aftalte depositum vil fremgå af ordrebekræftelsen. Er depositum ikke indbetalt og modtaget på den aftalte dato, bortfalder aftalen. Frist for slutbetaling er 62 dage før afrejse, medmindre andet er anført.  Misligholdes aftalen, for så vidt angår hele eller dele af betalingen, ikke er Japan Rejser i hænde på forfaldstidspunktet, har Japan Rejser ret til at annullere aftalen.. Indbetalte delbetalinger refunderes ikke.

 

Alle køb af rejser og produkter ved Japan Rejser betales ved en kontooverførelse til Japan Rejser konto i Danske Bank.

 

Depositum
I forbindelse med din accept af tilbud betales – medmindre andet er anført på faktura – et depositum på minimum 40% af rejsens samlede pris. Hvis nogle elementer i rejsen (f.eks. flybilletter, ikke-refunderbart landarrangement eller øvrige produkter) kræver hurtigere afregning, vil der dog blive opkrævet et forhøjet depositum for at kunne garantere rejsen til den aftalte pris, hvilket i givet fald vil fremgå af faktura. Dette vil Japan Rejser informere dig om ved bestilling.

 

Sker aftaleindgåelsen mindre end 82 dage før afrejse, betales hele rejsens pris ved accept af tilbuddet. Valgt afbestillingsforsikring indbetales sammen med depositum.

 

Depositum kan ikke refunderes, med mindre aflysningen skyldes en katastrofe, krigshandlinger, epidemi, terror, eller anden mellemliggende begivenhed, der væsentligt påvirker muligheden for at gennemføre rejsen, eller som påvirker forholdene på destinationen på tidspunktet for rejsen. Se i øvrigt afsnit AFBESTILLING for afbestillingsvilkår.

 

Slutbetaling
Det resterende restbeløb skal betales og være modtaget senest 62 dage før afrejse, med mindre andet er aftalt anført på faktura. Såfremt rejsens pris ikke betales som aftalt, forbeholder Japan Rejser retten til at annullere aftalen og beholde indbetalte delbetaling.

 

 

OVERDRAGELSE AF PAKKEREJSEN
Pakkerejser, herunder også udflugter og entrébilletter hos Japan Rejser kan ikke overdrages, da vi er underlagt vores underleverandørers restriktive regler.

 

Dette betyder blandt andet, at du ikke kan ændre navn på dine flybilletter. Hvis overdragelse har betydning for din rejse, skal du specifikt gøre opmærksom på dette ved bestillingen.

ÆNDRING EFTER BESTILLING ELLER AFREJSE
Da booking af hoteller og øvrige produkter er bindende sker de først efter modtagelse af depositum, kan det forekomme, at et eller flere af de ønskede hoteller er optaget. I sådanne tilfælde har Japan Rejser ret og pligt til at booke et hotel af samme standard i samme område.

 

Vi gør alt, hvad vi kan, for at gøre din rejse så god som muligt, og vi laver selvfølgelig ingen ændringer uden at have fået din accept først.
 

Ændringer af pakkerejsen efter aftalens indgåelse
Flybilletter, der indgår i pakkerejser, kan ikke ændres, når de er bestilt og betalt (ikke-refunderbare flybilletter). Den del af pakkerejsens pris, som flybilletten udgør, vil derfor som minimum gå tabt, hvis du ønsker at ændre en pakkerejse efter betaling. Hvis du ønsker at ændre antal deltagere, rejsedatoer eller værelsesfordeling, vil dette påvirke prisen for din rejse. Eventuelle ekstraomkostninger forbundet med sådanne ændringer skal betales inden afrejse på en dato fastsat af Japan Rejser.

 

Vi forbeholder os ligeledes ret til at ændre i dele af rejsens program, også efter afrejse, såfremt dette ikke kan gennemføres pga. forhindringer, der er ude af vores kontrol, og som vi af gode grunde ikke kunne forvente, da aftalen blev indgået og følgerne ikke kunne forudses eller undgås.

 

Hvis Japan Rejser må aflyse rejsen, eller hvis rejsen ikke kan gennemføres som aftalt, informerer vi dig om dette hurtigst muligt. Informationspligten gælder dog ikke for ændringer eller uregelmæssigheder, som må anses for bagateller. Hvis ændringen medfører, at rejsens økonomiske værdi bliver ringere, har du ret til at modtage et nedslag i prisen.

 

Er de ændringer, som Japan Rejser foretager i aftalen, væsentlige, eller aflyses rejsen, uden at dette skyldes dine egne forhold, kan du hæve aftalen og få tilbagebetalt samtlige indbetalte beløb. Du kan også vælge at deltage i en anden pakkerejse efter eget valg, forudsat at Japan Rejser uden uforholdsmæssige omkostninger eller tab kan tilbyde dette. 

Du skal inden for den fastsatte frist underrette Japan Rejser om dit valg, efter du har modtaget meddelelse om ændringen. Giver du ikke besked inden for fristen, anses det som en accept af ændringerne.

 

Det forekommer, at vores udgifter til rejsen pludseligt kan blive markant forhøjet som følge af nye skatter og afgifter i Japan, eller på grund af udsving i valutakurser. Danske rejsebureauer har ret til at lade prisen på rejsen stige med op til 10%, efter at aftalen er indgået. Vi ved dog, at denne slags overraskelser ikke er sjove, så denne ret har vi i Japan Rejser valgt ikke at benytte os af. Så den aftalte pris står ved magt, og Japan Rejser dækker selv et evt. tab.
 

Kundens ændringer af pakkerejsen EFTER aftalens indgåelse
Ønsker du at foretage ændringer i pakkerejsen, skal du kontakte Japan Rejser hurtigst muligt. Hvis det ifølge vores underleverandørers regler er muligt at ændre pakkerejsen, skal du selv afholde de ekstraudgifter, som ændringerne medfører. Japan Rejser er ikke forpligtet til at foretage ændringer i din rejse.

 

Hvis en ændring ifølge reglerne ikke er mulig, og du fortsat gerne vil ændre din rejse, betragtes dette som en afbestilling af pakkerejsen på de aftalte afbestillingsvilkår og en ny bestilling.

AFTALENS OPHØR
Ved køb af pakkerejser gælder ingen fortrydelsesret, jf. forbrugeraftalelovens § 18, stk. 2, nr. 1 samt §7 stk. 2 nr. 5, der undtager personbefordring fra forbrugeraftalelovens anvendelsesområde.

 

 

AFBESTILLING
Normale afbestillingsvilkår - Medmindre andet er påført på faktura, gælder følgende:

 

Afbestilling af pakkerejsen

Din rejse kan til hver en tid afbestilles, dog gælder følgende regler:

 • Ved afbestilling inden 62 dage før afrejse, er det indbetalte depositum tabt.

 

Annulleringsgebyret svarer til det beløb, der er indbetalt på annulleringstidspunktet. Oftest vil dette være et depositum, men kan også være rejsens fulde pris afhængig af, hvilket produkt der er bestilt og underleverandørens betingelser herfor.

 • Ved afbestilling senere end 62 dage før afrejse har Japan Rejser ret til at beholde hele rejsens pris.

Annulleringsgebyret er i alle tilfælde 100%.

 

Ovenstående betingelser er gældende medmindre andet står specifikt anført på ordrebekræftelsen. Det anbefales derfor, at der tegnes en afbestillingsforsikring. Dette kan gøres gennem Japan Rejser.

 

GENSIDIG RET TIL AT OPHÆVE AFTALER VED KATASTROFER

Aflysning pga. af uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder

 

Japan Rejser kan ansvarsfrit opsige aftalen om en pakkerejse, hvis vi er forhindret i at opfylde aftalen på grund af uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder og underretter den rejsende herom uden unødig forsinkelse og inden pakkerejsens begyndelse. Den rejsende får i ovenstående opsigelsessituationer de til rejsen indbetalte beløb refunderet, og har ikke krav på yderligere erstatning. Er rejsen helt eller delvist betalt med gavekort, vil tilsvarende beløb blive refunderet på gavekort.

 

Både arrangøren og den rejsende har ret til at ophæve aftalen, hvis der, efter at aftalen er blevet bindende for begge parter, på eller i nærheden af rejsemålet forekommer en katastrofe, krigshandlinger, epidemi, terror eller anden indgribende hændelse, der væsentligt påvirker muligheden for at gennemføre rejsen, eller påvirker forholdene på rejsemålet på det tidspunkt, da rejsen skulle gennemføres.

Hvis Udenrigsministeriet umiddelbart inden afrejse fraråder alle rejser til det pågældende rejsemål, refunderer Japan Rejser hele rejsens pris, med mindre de samme forhold var gældende ved bestilling af rejsen.

 

Du kan uden at betale gebyr afbestille en pakkerejse umiddelbart inden pakkerejsens begyndelse, hvis der på rejsedestinationen eller i umiddelbar nærhed heraf indtræffer uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder, som væsentligt berører leveringen af pakkerejsen eller befordringen af passagerer til destinationen.

 

For at du kan afbestille uden at betale gebyr, skal de pågældende uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder gør det umuligt at rejse sikkert til destinationen ud fra en objektiv vurdering; f.eks. på baggrund af vejledning eller udtalelser fra Udenrigsministeriet, sundhedsmyndighederne mv. Se www.um.dk og www.ssi.dk.

 

Du har i tilfælde af gebyrfri afbestilling ret til fuld refusion af rejsens pris, men har ikke ret til yderligere kompensation fra Japan Rejser. Er rejsen helt eller delvist betalt med gavekort vil tilsvarende beløb refunderes på gavekort.

 

Bemærk den gebyrfrie afbestillingsret gælder ikke, hvis du ved aftalens indgåelse kendte til eller burde kende til den pågældende begivenhed, eller hvis begivenheden i øvrigt var almindeligt kendt. Kan du ikke afbestille gebyrfrit i henhold til ovenstående, gælder de almindelige afbestillingsvilkår, se AFBESTILLING af pakkerejse.

 

For rundrejser gælder, at den rejsende alene har ret til at afbestille den del af pakkerejsen, der foregår i det frarådede område. Kun hvis denne del udgør en væsentlig del af den samlede pakkerejse, har du ret til at afbestille hele rejsen.

 

 

REJSEARRANGØRENS AFLYSNING
 

Aflysning pga. manglende tilslutning.

Hvis rejsens gennemførelse betinges af et minimum antal deltagere, vil det fremgå af udbudsmaterialet eller andet sted i aftalegrundlaget. Det vil også fremgå, hvornår dette antal senest skal være opnået inden rejsens påbegyndelse.

 

Hvis det nødvendige antal deltagere ikke opnås inden angivne frist, kan Japan Rejser ansvarsfrit opsige aftalen om pakkerejsen. Japan Rejser underretter den rejsende om opsigelsen af aftalen inden den i aftalen anførte frist, dog ikke senere end:

 

20 dage inden pakkerejsens begyndelse, hvis rejsens varighed er over 6 dage,
•  7 dage inden pakkerejsens begyndelse, hvis rejsens varighed er mellem 2-6 dage
48 timer inden pakkerejsens begyndelse, hvis rejsens varighed er under 2 dage.

 

Tidspunkt for tilbagebetaling og beregning af afbestillingsgebyr

Tilbagebetaling af beløb skal ske senest 14 dage efter din afbestilling af pakkerejsen. Såfremt du har betalt via betalingskort, vil beløbet som udgangspunkt blive tilbagebetalt til samme betalingskort.

 

 

REJSEDELTAGERNES ANSVAR
Det er dit eget ansvar som rejsende at sikre, at alle formaliteter i forbindelse med indrejse i Japan er i orden.

Du skal bl.a. sikre dig, at dit pas er gældende i samtlige lande inkluderet i den bestilte pakkerejse, i vise tilfælde er der lande som kræver minimum 6 måneders gyldighed efter hjemrejsedatoen, og at du har de nødvendige vaccinationer.

 

Japan Rejser anbefaler kraftigt ligeledes, at alle rejsende har tegnet en rejseforsikring inkl. afbestillingsforsikring inden afrejse. Har du ikke i forvejen en rejseforsikring med fuld dækning ved sygdom, hjemtransport, ulykke etc., hjælper vi gerne med en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring. Vi anbefaler en årsrejseforsikring med afbestilling, som kan tilkøbes til en fornuftig pris. Spørg blot en af vores rejsekonsulenter om vejledning.

 

Vi som arrangører kan ikke stilles til ansvar for eventuel skade påført den rejsende under fysisk aktivitet.

Den rejsende er selv ansvarlig for alle omkostninger, der forekommer på grund af mangler i de nævnte formaliteter, f.eks. hjemtransport som følge af utilstrækkeligt pas.

 

FORSIKRING
Ved rejser til Japan og generelt udenfor Europa gælder det gule eller blå sygesikringskort ikke. Derfor SKAL der tegnes rejseforsikring inden afrejse. Vi samarbejder og tilbyder forsikringer i samarbejde med Gouda Rejseforsikring og sørger for alt i forbindelse med udstedelse af forsikring – og til samme pris som hos Gouda Rejseforsikring.

 

Gouda Rejseforsikring har klart i vores optik den bedste rejseforsikring på markedet. De dækker alt det, de plejer, og nu også Corona-relaterede problemer. Få mere info eller bestil forsikringen hos en af vores rejsekonsulenter.

 

Vi anbefaler Goudas Årsrejseforsikring inkl. afbestilling, da man her får afbestillingen med til en god pris.
Det er vigtigt at forsikringen er bestilt senest samtidig med at rejsen bestilles og depositum betales.

 

En Gouda Årsrejseforsikring dækker blandt andet lægebehandling og hospitalsindlæggelse og har 24 timers lægevagt.  Den dækker også forsinket bagage, ansvar, retshjælp, evakuering og hjemkaldelse ved pårørendes alvorlige sygdom. De giver ligeledes feriekompensation, hvis dele af rejsen ødelægges pga. flyforsinkelser eller sygdom.

 

AFBESTILLINGS- OG REJSEFOSIKRING
Japan Rejser anbefaler, at du tegner en afbestillingsforsikring, der dækker dine udgifter, såfremt du må opsige aftalen grundet akut sygdom eller tilskadekomst hos dig selv eller et nært familiemedlem. En afbestillingsforsikring skal altid tegnes ved aftalens indgåelse og dækker frem til afrejsetidspunktet. Afbestillingsforsikring og/eller årsrejseforsikring kan ikke refunderes, uanset årsag til aflysningen af rejsen. Undlader du at tegne en afbestillingsforsikring – eller afbestilles rejsen af årsager forsikringen ikke dækker, gælder Japan Rejsers afbestillingsvilkår i kraft, se afsnittet AFBESTILLING. Vi gør opmærksom på, at du allerede kan være dækket af en rejse- eller afbestillingsforsikring via dit indboforsikringsselskab, kreditkort eller lignende. Vær dog opmærksom på, at der kan være forskelle i forsikringsdækningen.

 

Japan Rejser oplyser om muligheden for, eller forpligtelsen til, at tegne en rejseforsikring. Uden rejseforsikring afholder du selv omkostninger under rejsen i tilfælde af ulykke, sygdom, hospitalsindlæggelse, hjemtransport m.v. Har du en kronisk eller kendt lidelse, bør du søge om en forhåndsvurdering hos forsikringsselskabet for at være garanteret dækning på rejsen.

 

Se evt.

https://www.gouda.dk/ipid/goudadk/DKPANNU

 

Japan Rejser er optaget i Finanstilsynets offentlige register over virksomheder, der opfylder betingelserne for registrering til at udøve accessorisk forsikringsformidling. Ønsker du at klage over Japan Rejser som forsikringsformidler, skal din klage rettes til skadeforsikringsselskabet, som sælger forsikringsprodukterne.

 

Japan Rejser er formidler af forsikringsprodukter og modtager provision heraf fra forsikringsselskabet: Gouda Rejseforsikring, A.C. Meyers Vænge 9, 2450 København SV. Forsikringsselskabet er omfattet af Garantifonden for skadeforsikringsselskaber.

 

Via følgende link til Goudas produktark - https://www.gouda.dk/produktark - kan du få overblik over dækningerne på Gouda Rejseforsikrings forsikringer. Produktarkene er udarbejdet i forbindelse med EU’s direktiv om distribution af forsikring (IDD), og følger direktivets krav om standardisering for dokumenter med information om forsikring (IPID).

 

REFUNDERING AF REJSER BETALT MED GAVEKORT
Annulleres en rejse hos Japan Rejser som er betalt med gavekort, vil tilbagebetaling ske i form af udstedelse af et nyt gavekort. Såfremt der er betalt delvist kontant og delvist med gavekort, vil det refunderbare beløb blive delt efter samme forholdstal, på hhv. gavekort og overførsel til kreditkort eller konto. Det nye gavekort som udstedes vil have en gyldighed på 3 år og kan ikke ombyttes til kontanter.

 

PANDEMI, SÆRLIGT OMKRING CORONA (COVID-19)
Vi danskere er meget velkomne i Japan, og der er hverken restriktioner eller krav om karantæne. Alle hoteller og restauranter har åbent som normalt. Fra den 8. maj 2023 er der heller ikke længere krav om en negativ PCR-test eller Covid-19-vaccination før indrejse.

 

Den 13. marts 2023 droppede regeringen sin anbefaling om at bære mundbind og overlader det nu til den enkelte at beslutte, om man vil bære mundbind eller ej. Kun på steder som sygehuse er der et aktuelt behov for brug mundbind.

 

Mundbind har dog længe været et almindeligt syn i Japan og den japanske kultur, allerede i årtier før Covid-19, hvor man har brugt mundbind både som beskyttelse mod forkølelse og høfeber og for at undgå at give sygdom videre til andre.

Til trods for de lempede anbefalinger, fortsætter et stort antal af mennesker i Japan med at bære mundbind. Det er både i butikker og på kontorer, i offentlig transport og på travle gader.

VISUM OG PAS

OBS! Visumregler og indrejsekrav kan ændre sig med kort varsel, så Japan Rejser anbefaler, at du tjekker de aktuelle forhold hos den danske ambassade. Japan Rejser kan alene oplyse om de krav, som gældende på tidspunktet for aftalens indgåelse. Du skal være opmærksom på, at der kan gælde andre indrejsekrav på dit afrejsetidspunkt end hvad det var gældende, da du købte rejsen.

 

Det er dit eget ansvar at sørge for, at pas lever op til gældende regler. Du skal sørge for at være i besiddelse af, og medbringe på rejsen, et gyldigt pas samt de for rejsens gennemførelse nødvendige dokumenter, eksempelvis visa og bevis for påkrævede vaccinationer mv. Japan Rejsers oplysninger om pas- og visumkrav tager udgangspunkt i reglerne for danske statsborgere.

 

For at passet er gyldigt, skal alle sider være tydelige og passet skal have plads til nye stempler. Vær opmærksom på, at passet skal være i god stand inden afrejse. Passet må ikke være beskadiget med eksempelvis vand, rifter, iturevne overflader fra bagagetags og lignende. Der må heller ikke mangle sider, ligesom der ikke må være skrevet eller rettet i passet. I visse tilfælde kan du blive nægtet check-in af flyselskabet og indrejse af myndighederne ved destinationen, så frem de vurderer, at passet ikke er i god stand, og hele rejsen er som udgangspunkt mistet. Nedenstående informationer er med forbehold for ændringer.

 

For danske statsborgere kræves der ikke turistvisum til Japan ved ophold på op til 90 dage. Man får automatisk 90 dages opholdstilladelse stemplet i passet ved ankomst.

Inden afrejse skal du sikre dig, at dit pas er gældende under hele opholdet i Japan, samt at navnet i din flybooking stemmer overens med passet. Det er dit ansvar, at dette er i orden.

 

Rejsende skal afgive fingeraftryk og foto ved indrejsen og kan blive bedt om at redegøre for formålet med besøget.

 

Besøgende til Japan opfordres til at bruge Visit Japan Web til digitalt at indsende immigrations- og toldrelaterede oplysninger inden deres ankomst for en mere smidig indrejse i landet uden at skulle udfylde papirformularer. Systemet kan også bruges til at oprette en QR-kode for en forbedret taxfree shopping-oplevelse.

 

Du kan finde mere information på følgende links:

 

     •   Visit Japan Web

 

Visumoplysningerne gælder kun for danske statsborgere - har du et andet statsborgerskab skal du selv kontakte dit rejsemåls ambassade samt undersøge de regler, der måtte gælde for de steder, du mellemlander undervejs. Det er din egen pligt at sørge for visum og transitvisum (kan være nødvendigt i de tilfælde, hvor der er mellemlandinger undervejs). Du skal være opmærksom på, at der kan være forskellig behandlingstid afhængig af det land du søger visum til, vi anbefaler derfor du i god tid undersøger dette, især hvis du på din rejse besøger flere forskellige lande.

 

Vær opmærksom på, at der kan være særlige restriktioner ved indrejse på enkeltbilletter - dette kan du undersøge via de respektive landes repræsentationer, som du kan finde på www.um.dk. Her finder du også visumregler for de enkelte lande.

 

Ved rejser for mindreårige uden forældre/værge anbefaler Japan Rejser, at du finder nærmere information her. Du skal ligeledes være særligt opmærksom på regler om rejser med særbørn med delt forældremyndighed, hvor kun den ene forælder deltager på rejsen.

 

VACCINATION OG SYGDOMME
Japan er et ganske ufarligt land at rejse i, og fra d. 8. maj 2023 er der ikke længere krav om Covid-19 eller anden vaccination for at kunne rejse ind i landet som dansk statsborger.

 

På følgende hjemmeside kan du søge yderligere information om krav til anden vaccination i Japan.

 

 

For visse lande og nationaliteter gælder der særlige regler for ind- og udrejse. Japan Rejser kan ikke gøres ansvarlig, hvis der efter aftalens indgåelse indføres særlige sygdoms-relaterede indrejsekrav før eller under rejsen eller restriktioner på destinationen (f.eks. krav om afstand, mundbind m.m., men ikke begrænset hertil).

 

Du har i disse tilfælde ikke ret til: kompensation, at hæve købet eller afbestille gebyrfrit. Ønsker du i sådanne situationer ikke at gennemføre rejsen, vil det være de almindelige afbestillingsvilkår, se afsnit AFBESTILLING, der er gældende. Du kan kontakte Japan Rejser for yderligere information om disse regler.

REJSE MED BØRN

Ved bestilling af rejsen, skal du oplyse fødselsdato på barnet. Baby/Spædbørn (0-1 år) skal være under 2 år på hele rejsen, for at kunne rejse til baby/spædbarnspris. Fylder barnet 2 år under rejsen, skal der betales børnepris tur/retur. Børn i alderen 2-11 år kan med børnerabat rejse til børnepris. Fylder barnet 12 under rejsen skal barnet have en voksenbillet.

 

Ved rejser med barn under 2 år

Når du rejser med et barn under 2 år, vil der som udgangspunkt ikke blive reserveret et separat sæde og seng til barnet, medmindre andet er aftalt på forhånd. Barnet sidder derfor på forældrenes skød under flyvningen i overensstemmelse med flyselskabets regler og sikkerhedsforskrifter. Ønsker du et separat sæde til dit barn, bedes du informere din rejsekonsulent på forhånd. Aftalen skal fremgå tydeligt af tilbuddet for at sikre korrekt registrering og reservation. Bemærk, at barnet skal være minimum 6 måneder gammelt for at kunne få eget sæde. Booking af et separat sæde medfører en merpris og kræver som udgangspunkt, at du medbringer en godkendt autostol eller en Child Restraint Device (CRD), der lever op til internationale sikkerhedsstandarder som fx FAA, UN/ECE 44-03 og TÜV. I særlige tilfælde, hvor én voksen rejser alene med to børn under 2 år, er det påkrævet at der bookes et separat sæde til det ene barn, mens det andet barn må sidde på den voksnes skød.

Børn/unge under 18 år på rejse uden forældre

Skal dit barn under 18 år rejse alene til udlandet, eller rejse med fx bedsteforældre, andre voksne, skole o.l., skal du være opmærksom på, at mange lande kræver en skriftlig samtykkeerklæring fra begge forældre. Er papirerne ikke i orden, kan barnet blive nægtet ind- eller udrejse. Oplysninger om, hvad der kræves af dokumentation, fås ved henvendelse til det pågældende lands konsulat eller ambassade. I særligt ekstreme tilfælde findes lande, fx Sydafrika, som stiller krav til, at unge under 18 år, ud over samtykke fra forældre, skal medbringe egen fødselsattest samt dødsattest, hvis den ene eller begge forældre er gået bort. En samtykkeerklæring skal fremstå på engelsk og bør som minimum indeholde: Formålet med rejsen og kopi af rejseplan, navn og tlf. nr. på den under rejsen ansvarlige voksne, underskrift fra minimum én forælder (helst begge). For mere information henvises til Udenrigsministeriets hjemmeside www.um.dk. 

 

BEVÆGELSESHÆMMEDE PERSONER
Det er vigtigt, at du hos Japan Rejser forud for bestilling af din rejse giver alle nødvendige og relevante oplysninger om dine særlige behov, som kan have betydning for rejsens egnethed for dig. Det kan for et eksempel være sygdomsforhold, graviditet, nedsat syn eller hvis du er dårligt gående, sidder i kørestol eller på anden måde er bevægelseshæmmet.

Ved rejser i gruppe/udflugter med andre må man have forståelse for, at resten af gruppen ikke kan forsinkes, og du således må acceptere at afstå fra visse oplevelser.

 

Ved rejseudbud hos Japan Rejser tages generelt udgangspunkt i, at man er selvhjulpen eller rejser med en hjælper, såfremt dette er påkrævet. Dvs. at man er almindeligt gående, kan komme ubesværet ind/ud af transportmidler, bære egen bagage samt klare trapper.

 

Medbringer du rollator eller kørestol, skal det aftales på forhånd ved rejsens bestilling, således at rejsekonsulenten kan skrive det ind på rejsebeviset til orientering for hotel og transport. Vi tager dog forbehold for, at handicaptilpassende opholdssteder og transportformer ikke altid følger dansk standard for handicaptilpasning.

 

MEDICIN
Skal du medbringe medicin til eget brug ind i Japan, er der nogle klare regler, som skal opfyldes. Indførsel af medicin til Japan fra udlandet er underlagt kontrol af loven om farmaceutiske forhold og toldloven for at forhindre sundhedsfarer forårsaget af defekte produkter. Derfor skal du gennemgå toldprocedurer ved indrejse i Japan, selv når du medbringer medicin til eget brug.

 

For medicin, der ikke er underlagt særlig regler som f.eks. narkotika eller forbudte stoffer såsom metamfetamin i Japan, og som er til eget brug:
- Medicin til under 1 måneds forbrug:            Ingen særlig procedure
- Medicin til mere end 1 måneds forbrug:     Du skal indhente et importcertifikat (Yunyu kakunin-sho- 輸入確認書)før indrejsei Japan.

 

Medbringer du medicin indeholdende euforiserende stoffer, er du selv ansvarlig for at kunne dokumentere behovet for dette. Kontakt venligst egen læge for udarbejdelse af dokumentation. Læs om de specifikke krav hos den japanske ambassade i Danmark samt Udenrigsministeriet.

 

 

Bemærk
At det er ulovligt at medbringe ADHD lægemidler som indeholder dexamfetamin, samt øvrige præparater der indeholder amfetamin og metamfetamin, da de i henhold til den japanske lovgivning hører under kategorien for euforiserende stoffer. For yderligere detaljer henvises til Narkotika-kontroldepartementet.

 

Japan Rejser har ikke de rette medicinske eller nødvendige fagkompetencer til, at kender forskel medicin og om medicinen kan indføres lovligt i Japan. Derfor skal du, rette dine spørgsmål til de relevante myndigheder og sikre dig, at den ønskede medbragte medicin kan indføres legalt i Japan i henhold til gældende regler og lovgivning.

 

BAGAGE
Al bagage skal overholde specifikke mål/vægt og håndbagage må ikke indeholde skarpe genstande. Væsker må medbringes i begrænset omfang og skal kunne fremvises i klar plastpose i sikkerhedskontrollen. Læs mere på www.cph.dk.

 

Indskrevet bagage: Flyselskaberne tilbyder, med mindre andet er angivet i din billet/tilbud: 1 stk. gratis bagage af 20 kg pr. rejsende. Bagagen må max. være 158 cm. (højde + længde + bredde).

 

Håndbagage: Flyselskaberne tilbyder, med mindre andet er angivet i din billet/tilbud: 1 stk. håndbagage af 8 kg pr. rejsende. Bagagen må max. være 115 cm. (højde + længde + bredde).

 

Ovenstående regler er vejledende, da flyselskaberne har deres egne regelsæt vedrørende bagage og fastsætter, hvor meget bagage du må medbringe. Rejses med forskellige selskaber, så vær opmærksom på varierende bagageregler. På én strækning kan 23 kg være tilladt, mens på en anden kun 20 kg.

 

Den aktuelle mængde tilladt bagage vil normalt fremgå af din rejseplan og flybillet. Hvis du ønsker mere information herom, er du meget velkommen til at kontakte flyselskabet eller Japan Rejser.

 

RETTIDIGT FREMMØDE I LUFTHAVN
Vi anbefaler, at du møder op i lufthavnen og har færdiggjort check-in to timer før afgang. Det gælder også, selvom du har foretaget online-checkin. Du skal altid dobbelttjekke check-in-tider på lufthavnens hjemmeside. Du skal holde dig orienteret om rejsetidspunkter og eventuelle ændringer af disse (på både ud- og hjemrejse). Det kan du gøre via flyselskabernes hjemmeside, deres app eller din afrejselufthavns hjemmeside. Når du møder op i lufthavnen, skal du ligeledes holde dig løbende opdateret om afgangssted og -tid, fx ved at du straks efter ankomst til en lufthavn konsulterer oversigtsskærmene.

 

Kontakt lufthavnspersonalet, hvis du er i tvivl om, hvilke terminaler eller gates flyet afgår fra – der er ofte ændringer. Husk, at du skal gøre opmærksom på dig selv i check-in-køen, hvis du kan forudse, at du ikke kan nå at have afsluttet check-in i tide.  

 

I de tilfælde hvor du ikke kan nå rettidigt frem til den bestilte ydelse, skal du rette henvendelse til den lokale leverandør og oplyse om senere fremmøde. Hvis ikke du opnår en tilfredsstillende løsning med leverandøren, skal du kontakte Japan Rejser. Ved manglende henvendelse til henholdsvis leverandør og/eller Japan Rejser vil reservationen blive annulleret af leverandøren, og du vil ikke kunne benytte ydelsen eller få refusion herfor.

 

Er flybilletter en del af pakkerejsen, skal disse benyttes i den korrekte rækkefølge. Hvis ikke, vil luftfartsselskabet annullere de resterende flystrækninger. Du kan derfor ikke kun anvende enkelte strækninger i en flybillet, fx kun en hjemrejse.

 

CHECK-IN TIDER OG PLADSRESERVATION (Fly)
Check-in tider varierer afhængig af flyselskab og lufthavn. For alle internationale flyvninger anbefaler vi kraftigt at check-in skal være afsluttet 2 timer før afgang. Det er ”huskereglen”, og i de fleste tilfælde tilstrækkeligt. For indenrigsflyvninger i Japan anbefaler vi, at du ankommer til lufthavnen mindst 1 time før afgang. Her er proceduren nemlig hurtigere og mere enkel end for internationale flyvninger.

 

Du bør dog altid undersøge check-in tider og krav på flyselskabets hjemmeside. Det er den rejsendes ansvar, at møde rettidigt op til check-in og flyets afgang. Tag derfor højde for trafikforhold og evt. lange køer ved pas- og sikkerhedskontrollen – særligt i højsæsonen.

 

Du kan med fordel checke ind online hjemmefra eller anvende de automater, som findes i mange lufthavne. Du skal have afsluttet eventuelt check-in i overensstemmelse med de i rejseplanen eller ved anden tydelig anvisning oplyste tidspunkter og steder for seneste check-in på ud- og hjemrejsen.

 

Dette kan gøres gennem Japan Rejser samarbejdspartnere på destinationen, hos rejsebureauet eller på luftfartsselskabernes hjemmeside. Terminal- og gateændringer sker ofte og er uden for Japan Rejsers kontrol. Du kan i sådanne situationer ikke gøre krav gældende over for Japan Rejser.

 

De fleste flyselskaber opkræver gebyr for pladsreservation, så hvis din rejse inkluderer flybilletter, foretager vi kun pladsreservation, hvis det er gratis. Vi vil informere dig om hvis det er gjort ved bekræftelse.

 

REJSER MED SAMMENSATTE FLYBILLETTER
Du kan som kunde hos Japan Rejser købe en rejse, der er sammensat af flybilletter fra flere forskellige flyselskaber. Udfordringen er, at flyselskaberne kun er forpligtet til at afhjælpe en forsinkelse eller aflysning, hvis hele billetten er solgt samlet, og hele rejseruten er udstedt på én flybillet. Det vil sige, at du ved køb af sådanne billetter selv påtager dig en risiko i tilfælde af forsinkelser og aflysninger. 

 

Vi anbefaler derfor kraftigt at tegne en rejseforsikring, der dækker forsinket fremmøde.

TILSLUTNINGSREJSER
Japan Rejser er alene ansvarlig for en tilslutningsrejse, hvis denne er købt og betalt sammen med hovedarrangementet som en del af pakkerejsen. Ved en tilslutningsrejse forstås transport af dig fra/til den lufthavn, hvor pakkerejsen henholdsvis påbegyndes og afsluttes.

 

BILLEJE
Hvis din rejse ved Japan Rejser og vores samarbejdspartnere inkluderer billeje i Japan er alle lovpligtige forsikringer inkluderet i lejen. Du skal være opmærksom på, tilkøb lokalt ud fra grundbillejen af ekstra forsikringsdækninger eller specielle services , andre tilkøbsydelser lokalt ikke er en del af billejen. De er altid frivillige, det er din egen vurdering, om du har behov for sådanne tilkøb. Opgradering til større bil end den hjemmefra bestilte ved udlejningsselskabet lokalt er for egen regning.  Husk altid at læse lejekontrakten grundigt igennem, inden den underskrivers. Hvis der lokalt skrives under på tilkøb, er det juridisk  bindende  aftaler, som ikke kan fortrydes, ophæves eller refunderes af Japan Rejser.

 

Alle services  som ikke fremgår som inkluderet på ordrebekræftelsen fra Japan Rejser, de afregnes på stedet. Det samme er gældende for brændstof, vejafgifter, byzonetillæg og parkeringsafgifter.  Det er afgifter som afregnes med kontanter på stedet, og visse afgifter opkræves når lejebilen afleveres. I Japan skal der betales vejafgift på motorveje, naturskønne strækninger og byzone. Og der kan være dyre parkeringsafgifter i større byer.

 

KØREKORT, KØRE- OG LEJEBETINGELSER

For at kunne køre bil i Japan, skal du bekræfte, at du har mindst et års erfaring med at køre bil samt oplyse Japan Rejser om din alder.

 

Alle chauffører skal medbringe et gyldigt lokalt kørekort og et gyldigt internationalt kørekort. Hvis dette ikke medbringes, kan bilen ikke lejes, og betalt leje refunderes ikke. Kun international kørekort udstedt i overensstemmelse med Genevekonventionen 1949 (gammel type) er gyldigt i Japan. Internationalt kørekort udstedt i overensstemmelse med Wienerkonventionen 1968 (ny type) er ikke gyldigt til kørsel i Japan. Konventionen står på forsiden af kørekortet. 

 

Et internationalt kørekort erstatter ikke det almindelige kørekort, men betragtes som en anerkendt oversættelse af dit danske kørekort. Derfor skal du også medbringe dit almindelige kørekort.

 

 

OBS! DK-Kørekort-appen er kun gyldig i Danmark. Derfor skal dit almindelige kørekort medbringes i fysisk form.

 

Et internationalt kørekort kan bestilles hos Borgerservice og koster kun 30 kr. Læs mere her:

     •   Borgerservice (Internationalt kørekort)
 

 

LOVGIVNING & TRAFIKRELER
Forpligtelsen til at overholde gældende lovgivning og trafikreglerne  lægger  hos bilens lejer og chauffør af bilen. Det gælder også betaling af byzonetillæg, bøder og p-afgifter.

 

At køre under påvirkning af alkohol er strengt forbudt, sådanne overtrædelser er alvorlige i Japan og straffes hårdt.

 

Bemærk at man i Japan kører i venstre side af vejen. Alle biler er med rattet i højreside. Der er gode vej forhold og der køres meget hensynsfuldt, med logikken i de japanske trafikregler kan være udfordrende og langt fra som vi kender dem hjemmefra .

 

Du kan bestille en GPS på engelsk, men husk at vi også stiller en trådløs pocket WIFI-router til rådighed, så du altid har Wi-Fi, og dermed mulighed for at bruge Google Maps til at finde vej rundt i Japan.

 

 

KREDITKORT som fx MasterCard kan være påkrævet og skal medbringes i sin fysiske form.

Vi gør opmærksom på at det ved flere biludlejningsselskaber kan være et krav om, at lejer af bilen kan forelægge et gyldigt kreditkort som fx MasterCard, Diners Club eller American Express.

 

Betalingskort som f.eks. VISA/Dankort, VISA/Electron og Mastercard Debit er debitkort og godkendes ikke. Vi anbefaler at du henvender dig til dit pengeinstitut, hvis du er i tvivl om hvorvidt dit betalingskort er et kredit- eller debetkort.

 

OBS! Det er vigtigt at det fysiske kort medbringes på rejsen. Kreditkort gemt i div. betalingsapps som fx. Apple Pay og Google Pay godtages ikke.

SIKKERHED
Japan er et af verdens sikreste og mest trygge lande at rejse i, og de fleste har ingen problemer under deres ophold. Der er meget lav risiko for tyveri, men brug din sunde fornuft og vær opmærksom på mistænkelig adfærd.

 

ORDENSBESTEMMELSER
Du skal rette dig efter de ordensbestemmelser, der gælder for alle pakkerejsens underleverandører som f.eks. hoteller, lufthavne, transportmidler osv. Du skal optræde således, at medrejsende ikke føler sig generet. I grove eller gentagne tilfælde kan en upassende optræden føre til, at du af Japan Rejser eller dennes repræsentanter bortvises fra videre deltagelse i rejsen. I sådanne tilfælde er du ansvarlig for egen hjemtransport og udgifter som følge heraf. Du er i tilfælde af bortvisning ikke berettiget til at modtage nogen form for kompensation herunder tilbagebetaling af pakkerejsens pris.

 

Japan Rejser er ikke ansvarlig over for offentlig myndighedsudøvelse, herunder men ikke begrænset til politiets indgreb/handling over for dig som rejsende i forbindelse med upassende adfærd. Du er i sådanne situationer selv ansvarlig for de udgifter, som du eventuelt vil blive påføres og vil ej heller kunne gøre krav gældende overfor Japan Rejser eller være berettiget til kompensation herunder tilbagebetaling af pakkerejsens pris eller dele heraf.


MANGLENDE EFTERLEVELSE
Overholder du ikke kravene til pas, visa, vaccination, øvrige påkrævede dokumenter, sundhedsmæssige formaliteter, angivelse af korrekt navn på rejsedokumenterne samt gennemgang heraf, reglerne om rettidigt fremmøde, check-in samt ordensbestemmelserne, kan du ikke gøre krav gældende mod Japan Rejser, formidleren eller underleverandøren til pakkerejsen for de følgevirkninger, mangler, gener eller tab, som den manglende efterlevelse af dine generelle pligter medfører.

LOKAL BYSKAT OG AFGIFTER
På rejsemålene kan der forekomme opkrævning af lokale gebyrer, entreer og afgifter, som det ikke er muligt at opkræve ved aftalens indgåelse, da disse betalinger relaterer sig direkte til lokale regler. Disse beløb afregnes derfor lokalt.

 

De fleste japanske byer har indført en lokal byskat, som turister skal betale under deres ophold. Skatten skal betales kontant direkte til hvert hotel og er således ikke inkluderet i vores tilbud. Beløbet varierer afhængigt af by og hotelstandard: fra 100 ¥ (ca. 5 kr.) pr. person/nat for standardhoteller, til 1000 ¥ (ca. 50 kr.) pr. person/nat for luksuriøse hoteller. Betaling sker ved indtjekning, og kun kontanter accepteres.

 

SOUVENIRS
Du skal være opmærksom på, at det ikke er alt, du kan købe i Japan, som lovligt kan tages med hjem. F.eks. har EU vedtaget strenge regler om indførsel af animalske produkter, fordi de kan indeholde smitte med sygdomme, som kan spredes til vores husdyr. Myndighederne har stor fokus på smitterisiko, og der vil i fremtiden blive øget kontrol med indførslen og højere bøder for overtrædelser på dette område.

 

Se mere på fødevarestyrelsens hjemmeside:

     •   Rejser og souvenirs

 

Det er naturligvis streng forbudt at købe horn, tænder, skind og andre dele fra truede dyrearter. Det er også ulovligt at købe eller samle levende konkylier og muslinger fra havet. I princippet er det også ulovligt at samle døde konkylier og muslinger fra stranden og tage dem med hjem, men er det kun et par stykker, ser myndighederne som regel igennem fingre med det.

 

REGLER FOR INDFØRSEL AF PLANTER TIL DANMARK
Japan Rejser er som rejsebureau forpligtet til at informere vores kunder om reglerne for indførsel af frø, planter, frugt og planteprodukter herunder snitblomster fra lande uden for EU, uden at disse følges af et officielt plantesundhedscertifikat.

 

Reglerne følger af Plantesundhedsforordningen, som trådte i kraft 14. december 2019. Forordningen betyder, at der nu er væsentligt strammere regler på området. Reglerne medfører, at det ikke er tilladt at indføre planter, frø, frugt og andre planteprodukter, herunder snitblomster, fra rejser i lande uden for EU.

 

Reglerne gælder for rejsende, som medbringer planter og planteprodukter i bagagen eller som en del af deres personlige bagage. Det gælder ikke bananer, durian, kokos og ananas. Læs mere på www.ibst.dk

 

Plantesundhedsforordningen har til formål at beskytte vores natur- og kulturlandskab samt planteproduktionen mod alvorlige sygdomme og skadedyr, der kan gøre stor skade på dansk natur og økonomi.

FORSINKELSE (Fly)
Skulle du være så uheldig, at dit fly bliver forsinket og du mister en del af din rejse som følge deraf, står vi til rådighed 24 timer i døgnet. Vi vil sørge for at tilpasse dit program, så du får den bedst mulige rejse på trods af forsinkelsen. Hvis du selv har købt din flybillet og der opstår forsinkelser undervejs, bærer du selv risikoen, såfremt du ikke når din næste forbindelse. Køber du derimod en samlet flybillet fra afrejse til slutdestinationen via Japan Rejser, og her kan der kan godt være flyskifte undervejs, er du bedre sikret i tilfælde af forsinkelser, da de involverede flyselskaber herved påtager sig forpligtelsen for den samlede transportydelse.

 

Hvis dit fly til Japan forsinkes i mere end 4 timer, kan hver rejsende søge om erstatning på op til 600 euro hos flyselskabet. Bliver dit fly aflyst, er det flyselskabets pligt at få dig med næst mulige afgang. Har flyselskabet ikke selv en snarlig afgang, kan det være med et andet selskab. Også i dette tilfælde kan du søge erstatning.

 

Flyselskabet skal ligeledes dække dine udgifter til evt. måltider og overnatning under forsinkelse. I tilfælde af forsinkelser eller ændringer i sidste øjeblik er det begrænset hvad vi kan gøre for at hjælpe dig videre. Det vil være flyselskabets personale i lufthavnen der har bedst mulighed for at finde en evt. alternativ rute.

 

Modregning ved udbetaling af erstatning og/eller kompensation

Du skal, når du fremsender din reklamation til os oplyse om du har søgt erstatning eller kompensation fra luftfartsselskabet på grundlag af EU forordning om passagerrettigheder og erstatningsansvar ved passagertransport og efter de internationale konventioner, der regulerer dette forhold. Såfremt du har modtaget erstatning og/eller kompensation fra luftfartsselskabet, har Japan Rejser ret til at modregne erstatning og/eller kompensation efter lov om pakkerejser i den erstatning og/eller kompensation, som du har modtaget fra dem.

 

REKLAMATIONSPLIGT: FEJL ELLER MANGLER
Hvis du oplever en mangel på din rejse, efter rejsens begyndelse, undervejs eller på rejsemålet, så har du reklamationspligt til straks efter konstateringen, at reklamere over en manglen uden unødig forsinkelse. Først til hotellet eller underleverandøren der er oplyst på voucheren som manglen angår. Hvis ikke problemet fuldt bliver afhjulpet tilfredsstillende, skal du reklamere direkte til Japan Rejser med det samme.

 

Info om Japan Rejsers nødtelefonnummer findes i rejseguiden som er udleveret sammen med rejsedokumenterne inden afrejse.
Japan Rejser telefonnummer i åbningstiden er +45 5389 3990 og e-mailadresse er info@japan-rejser.dk 
Husk at gennem en kvittering for reklamationen, så du kan dokumentere, at du har reklameret korrekt. 

 

Undlader du at klage på behørig vis som her ovenfor beskrevet og hurtigst muligt at informere Japan Rejser herom, så vi har mulighed for at rette op på problemet. Undlader du at påberåbe manglen, og for din ret til at opnå kompensation vil det medføre, at du mister retten til senere erstatningskrav.

 

Ved væsentlige fejl eller mangler i de aftalte tjenester, har du ret til en passende kompensation, medmindre vi som arrangør beviser, at fejlen er opstået udenfor vores kontrol.

 

I tilfælde, hvor Japan Rejser vurderes ansvarlig for fejl eller mangler, vil erstatningen være begrænset til maksimalt den samlede pris for det produkt eller den service, du som rejsende har mistet.

 

Du kan ikke selv på Japan Rejsers regning udbedre en eventuel mangel, uden forudgående skriftlig godkendelse fra Japan Rejser. 

 

OBS: Det er din pligt, at du har læst dine rejsedokumenter igennem grundigt inden afrejse så eventuelle fejl og kontrollere at ordrebekræftelse/rejsedokumenter er i overensstemmelse med det bestilte/ønskede. Så eventuelle uoverensstemmelser kan rettes inden afrejse.

 

Klageadgang, pakkerejser 

Hvis ikke der kan opnås enighed om et erstatningskrav og/eller -beløb ved klage til Japan Rejser, kan du indbringe klagen for Pakkerejse-Ankenævnet, Haldor Topsøes Allé 1, 2800 Kongens Lyngby, tlf. 45461100. 
Se mere på http://www.pakkerejseankenaevnet.dk

 

Klager til Pakkerejse-Ankenævnet kan også indgives via den europæiske platform for online tvistløsning på https://ec.europa.eu/consumers/odr/. Japan Rejsers e-mailadresse er til brug herfor info@japan-rejser.dk

Værneting og lovvalg

Alle tvister og uoverensstemmelser der måtte opstå eller udspringe af en given aftales tilblivelse og/eller opfyldelse og som ikke kan løses mellem parterne alene eller ved Pakkerejse-Ankenævnet skal, hvis parterne ønsker at indbringe sagen, anlægges ved de danske nationale domstole til endelig afgørelse, og vil være underlagt dansk ret, medmindre andet følger af Rfor. 1215/2012 samt Rom-konventionen af 1980.

 

Garanti i Rejsegarantifonden 

Japan Rejser har i tilfælde af dennes konkurs stillet garanti for refusion af vores kundes betalinger hos:
Rejsegarantifonden, Haldor Topsøes Allé 1, 2800 Kongens Lyngby. Rejsegarantifond nr. 3646.  
 

JAPAN REJSER  
CVR nr. 44874938 
Rejsegarantifonden nr. 3646
Tlf.: +45 5389 3990
www.japan-rejser.dk

BEGRÆNSNINGER I JAPAN REJSES ERSTATNINGSANSVAR

Luftfartsselskaberne har det direkte ansvar for transportens korrekte gennemførelse efter Warszawa og Montreal konventionerne, EU Forordning 889/2002 og 261/2004 samt Luftfartsloven.

 

Japan Rejser begrænser sit ansvar til de på enhver tid gældende beløbsgrænser, der fremgår af Warszawa og Montreal konventionerne (luftbefordring), Athen konventionen og EU-forordning 392/2009 (befordring til søs) og COTIF konventionen og EU forordning 1371/2007 (jernbanebefordring). Japan Rejsers erstatningsansvar kan derfor ikke overstige det beløb, som gælder for de transportører, der har det direkte ansvar for befordringen.

 

Eventuel udregnes i den gældende SDR kurs (XDR) der findes på www.nationalbanken.dk

 

Efter Warszawa og Montreal-konventionerne er begrænsningerne på den maksimale erstatning er sat til:

✔ Ved passagerers død eller tilskadekomst: 128.821 SDR – såfremt luftfartsselskabet kan godtgøre, at det ikke har handlet uagtsomt eller optrådt ukorrekt, eller såfremt hændelsen skyldes tredjemands uagtsomme eller ukorrekte opførsel.
✔ Ved skader der skyldes forsinkelse af persontransport: 5.346 SDR.
✔ Ved ødelæggelse, beskadigelse, bortkomst el. forsinkelse af bagage: 1.288 SDR.

 

Begrænsningerne på den maksimale erstatning efter Athen-konventionen og EU Forordning 392/2009 er sat til:

✔ Ved passagerers død eller tilskadekomst: 250.000 SDR til 400.000 SDR – alt efter tilskadekomstens årsag samt transportørens udviste skyld.
✔ Ved ødelæggelse, bortkomst eller beskadigelse af håndbagage: 2.250 SDR.
✔ Ved ødelæggelse, bortkomst eller beskadigelse af køretøjer, herunder bagage i eller på køretøjet: 12.700 SDR – transportøren er kun ansvarlig for skade forvoldt på grund af fejl fra dennes side.
✔ Ved ødelæggelse, bortkomst eller beskadigelse af anden bagage end håndbagage og køretøjer: 3.375 SDR

Såkaldte ”værdigenstande” erstattes ikke efter regelsættene.

 

Begrænsningerne på den maksimale erstatning efter COTIF konventionen og EU forordning 1371/2007 er sat til:

✔ Ved passagerers død og tilskadekomst: 175.000 SDR.
✔ Ved tab af eller skade på genstande: 1.400 SDR.
✔ Ved helt eller delvist tab af et køretøj: 8.000 SDR

 

Ved skade på genstande efterladt i køretøjet: 

✔ 1.400 SDR – transportøren er kun ansvarlig for skade forvoldt på grund af fejl fra dennes side.

Hvis ansvaret for transportøren ikke er begrænset i anden EU-lovgivning eller internationale konventioner, begrænser Japan Rejser sit ansvar til tre gange pakkerejsens samlede pris.tel/opholdsbolig er Japan Rejsers subjektive vurdering, og den behøver ikke nødvendigvis at være i overensstemmelse med stedets egen klassifikation.

Standardoplysningsskema:

For aftaler om pakkerejser.

Den kombination af rejseydelser, du tilbydes, er en pakkerejse, jf. direktiv (EU) 2015/2302. Du er derfor omfattet af alle EU-rettigheder for pakkerejser. Japan Rejser er fuldt ansvarlig for den korrekte levering af den samlede pakkerejse. Japan Rejser har desuden oprettet lovpligtig beskyttelse til at refundere dine betalinger og, hvis pakkerejsen omfatter transport, sikre din hjemtransport i tilfælde af, at den/de går konkurs eller bliver insolvent(e).

 

Centrale rettigheder efter direktiv (EU) 2015/2302:

 

✔ Rejsende vil modtage alle vigtige oplysninger om pakkerejsen, inden aftalen om pakkerejsen indgås.
✔ Der er altid mindst én erhvervsdrivende, som er ansvarlig for den korrekte levering af alle de rejseydelser, der er inkluderet i aftalen.
✔ Rejsende får udleveret et nødtelefonnummer eller oplysninger om et kontaktpunkt, hvor de kan komme i kontakt med rejsearrangøren eller rejsebureauet.
✔ Rejsende kan overføre pakkerejsen til en anden person, med rimeligt varsel og eventuelt mod betaling af yderligere omkostninger.
✔ Pakkerejsens pris kan kun øges, hvis særlige omkostninger stiger (f.eks. brændstofpriser), og hvis det udtrykkeligt er fastsat i aftalen, og under ingen omstændigheder senere end 20 dage inden pakkerejsens begyndelse. Hvis prisstigningen overstiger 8% af pakkerejsens pris, kan den rejsende opsige aftalen. Hvis rejsearrangøren forbeholder sig ret til en prisstigning, har den rejsende ret til en prisnedsættelse, hvis de relevante omkostninger falder.
✔ Rejsende kan opsige aftalen uden betaling af et opsigelsesgebyr og få fuld refusion af alle betalinger, hvis nogen af pakkerejsens væsentlige elementer, bortset fra prisen, ændres væsentligt. Hvis den erhvervsdrivende, der er ansvarlig for pakkerejsen, aflyser pakkerejsen inden pakkerejsens begyndelse, har de rejsende efter omstændighederne ret til refusion og erstatning.
✔ Rejsende kan opsige aftalen uden betaling af et opsigelsesgebyr inden pakkerejsens begyndelse i tilfælde af ekstraordinære omstændigheder, f.eks. hvis der er alvorlige sikkerhedsproblemer på destinationen, som sandsynligvis kan påvirke pakkerejsen.
✔ Rejsende kan end videre til enhver tid inden pakkerejsens begyndelse opsige aftalen mod betaling af et passende og begrundet opsigelsesgebyr.
✔ Hvis væsentlige elementer af pakkerejsen efter pakkerejsens begyndelse ikke kan leveres som aftalt, skal der tilbydes den rejsende passende alternative arrangementer uden yderligere udgifter. Rejsende kan opsige aftalen uden betaling af opsigelsesgebyr, hvis tjenesteydelser ikke udføres i overensstemmelse med aftalen, og dette væsentligt berører leveringen af pakkerejsen, og rejsearrangøren undlader at afhjælpe problemet.
✔ Rejsende har ret til en prisnedsættelse og/eller erstatning, hvis rejseydelserne ikke leveres eller leveres
✔ Rejsearrangøren skal yde bistand, hvis den rejsende er i vanskeligheder.
✔ Hvis rejsearrangøren eller i nogle medlemsstater formidleren går konkurs eller bliver insolvent, refunderes Hvis rejsearrangøren eller i givet fald formidleren går konkurs eller bliver insolvent efter pakkerejsens begyndelse, og hvis pakkerejsen omfatter befordring, er de rejsendes hjemtransport sikret. Japan Rejser har oprettet beskyttelse mod konkurs eller insolvens hos Rejse Garanti Fonden. Rejsende kan henvende sig til denne enhed eller i givet fald denne kompetente myndighed, (Rejsegarantifonden, Haldor Topsøes Allé 1, 2800 Kongens Lyngby, telefon: 45878333, cvr: 86484218), hvis de nægtes ydelser som følge af Japan Rejsers konkurs eller insolvens. Direktiv (EU) 2015/2302 som gennemført i national ret: www.retsinformation.dk 

HAR DU SPØRGSMÅL TIL VORES KØBS- & REJSEBETINGELSER?

53 89 39 90info@japan-rejser.dk